En barnbok växer fram



Medan jag väntar på att denna bok anländer från tryckeriet tänkte jag visa några skisser från processen. Jag skissar mer och mer digitalt. Men försöker ändå att efterlikna en traditionell blyerts känsla i teckningen. Det sparar mig mycket tid att jobba digitalt. Att illustrera en hel barnbok tar otroligt lång tid. Så att investera i bra digitala verktyg är värt pengarna enligt mig. I något stadie väljer jag ändå att skriva ut mina skisser och placera dem i en bok dummy. Det ger en bättre känsla för hur slutresultatet kommer att bli. Jag jobbar om skissen ett antal gånger. Och det är smidigt att göra digitalt. Jag drar ner opaciteten på linjeteckningen och lägger ett nytt lager ovan på. När jag sedan känner mig trygg med skissen går jag vidare till nästa steg som är att måla.

Kommentarer

Populära inlägg